Czy motocyklem można ciągnąć przyczepę? [PRZEPISY, REGULACJE, PRAWO]

To coraz częstszy widok na drogach, który budzi wiele pytań wśród zmotoryzowanych.

W skrócie
  • Motocykl, a ciągnięcie przyczepki - czy taki zestaw w Polsce jest zgodny z prawem?
  • Poznaj przepisy regulujące możliwość ciągnięcia przyczepki przez jednoślad
  • Warto wiedzieć, że w myśl obowiązujących regulacji prawnych wózek boczny nie jest przyczepką

Na drogach coraz częściej możemy zauważyć nietuzinkowe zestawy, które składają się z motocykla oraz przyczepy. Nie brakuje pytań oraz dyskusji, czy jednoślad może zostać wyposażony w hak i jakie regulacje prawne go obowiązują. Już śpieszę wam z odpowiedzią i wyjaśnieniem obowiązujących w Polsce przepisów.

Możliwość ciągnięcia przyczepy przez motocykl jest ściśle regulowana przepisami prawa. Chociaż motocykle zwykle kojarzą się z dynamiczną jazdą, to mogą również pełnić funkcję transportową ciągnąc przyczepę. Dotyczy to szczególnie tych, którym komplet trzech kufrów nie wystarcza do zapakowania się na dalszy wyjazd lub ma związek z coraz bardziej popularną formą wyjazdów pod namiot. Istnieje jednak szereg przepisów i ograniczeń dotyczących tej praktyki, aby taki transport były przede wszystkim bezpieczny dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego, a także nie wpływał bezpośrednio na zmianę prowadzenia jednośladu.

Na samym wstępie należy zaznaczyć, że w myśl obowiązujących w naszym kraju przepisów, wózek boczny nie jest przyczepą. Zatem obowiązują ją zupełnie inne przepisy oraz regulacje, dlatego warto jest dokładnie się z nimi zapoznać, jeżeli podczas długich zimowych wieczorów zamierzacie przystosować wasz motocykl do możliwości ciągnięcia przyczepki. Z technicznego punktu widzenia przyczepa motocyklowa musi spełniać szereg wymagań, by mogła być legalnie użytkowana na polskich drogach. Oprócz masy i wymiarów, które muszą być zgodne z przepisami, przyczepa powinna być również odpowiednio przystosowana do jednośladu. Przepisy Unii Europejskiej, a dokładniej załącznik do dyrektywy 93/93/EWG, określają, że przyczepka musi być homologowana do ciągnięcia przez motocykl.

Najważniejsze informacje:

  1. Polskie przepisy pozwalają, aby motocykl ciągnął przyczepkę. Podstawowym dokumentem, który reguluje tę kwestię jest art. 62 ust.1 w PORD.
  2. Rzeczywista masa całkowita przyczepki ciągniętej przez motorower lub motocykl nie może przekraczać masy własnej jednośladu i maksymalnie może wynosić 100 kg.
  3. Długość zestawu, czyli motocykla i przyczepki, nie może być dłuższa niż 4 metry.

Przeczytaj również:

Prawo drogowe 2024: Najważniejsze zmiany i przepisy, które musisz znać

Warunki dopuszczające ciągnięcie przyczepy przez motocykl

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, motocykl może ciągnąć przyczepę, ale tylko pod pewnymi warunkami. Podstawowym dokumentem regulującym te kwestie jest Prawo o ruchu drogowym, a dokładniej art. 62. ust. 1. Przepis ten stanowi, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez motocykl nie może przekraczać masy własnej motocykla, jednak w żadnym przypadku nie może być większa niż 100 kg. Oznacza to, że nawet jeżeli motocykl ma większą masę, maksymalna masa przyczepy, którą może on ciągnąć, jest ograniczona do 100 kg. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów, masa przyczepy motocyklowej nie może przekroczyć 50% masy własnej motocykla nieobciążonego. W praktyce oznacza to, że jeśli motocykl waży 200 kg, maksymalna masa przyczepy, jaką można z nim ciągnąć, wynosi 100 kg, co spełnia oba przepisy – zarówno ograniczenie do 50% masy motocykla, jak i maksymalny limit 100 kg.

Ograniczenia dotyczące wymiarów zespołu pojazdów

Oprócz ograniczeń dotyczących masy, przepisy regulują również wymiary zespołu pojazdów, czyli motocykla z przyczepą. Jak wskazuje art. 62 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym, długość zespołu pojazdów (motocykl i przyczepa) nie może przekraczać 4 metrów. Jest to ważne ze względu na manewrowość motocykla oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Rozporządzenie o warunkach technicznych pojazdów dodaje, że szerokość motocykla wraz z przyczepą nie może przekraczać 2 metrów, a wysokość całkowita zespołu pojazdów nie powinna być większa niż 2,5 metra. Ograniczenia te mają na celu zapewnienie, że motocykle z przyczepami pozostaną na tyle kompaktowe, by bezpiecznie poruszać się po drogach, a także by nie stanowiły zagrożenia dla innych pojazdów.

Przepisy regulujące możliwość ciągnięcia przyczepy przez motocykl znajdują się w PORD

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

  1. 1)  samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
  2. 2)  samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%;
  3. 3)  motocykl lub motorower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.

Czy przyczepka motocyklowa musi zostać zarejestrowana?

Rejestrowanie przyczepy motocyklowej w Polsce nie jest wymagane. W odróżnieniu od innych typów przyczep, przyczepka motocyklowa nie musi mieć oddzielnych tablic rejestracyjnych ani przechodzić osobnego procesu rejestracji w Wydziale Komunikacji. Zgodnie z przepisami, wystarczy przeniesienie tablicy rejestracyjnej motocykla na tył przyczepy, aby była ona widoczna dla innych uczestników ruchu.

Podsumowanie

W Polsce motocyklem można ciągnąć przyczepę, pod warunkiem spełnienia szeregu warunków prawnych i technicznych. Najważniejszymi przepisami regulującymi tę kwestię jest artykuł 62 Prawa o ruchu drogowym oraz rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów. Przepisy te określają m.in. maksymalną masę przyczepy (nie większą niż 100 kg i nie przekraczającą 50% masy motocykla), a także wymiary zespołu pojazdów. Warto pamiętać, że taka jazda wymaga większej uwagi i ostrożności niż jazda bez przyczepy. Przyczepa zmienia charakterystykę prowadzenia motocykla, szczególnie podczas hamowania i manewrów. Dlatego kierowcy motocykli powinni upewnić się, że są dobrze zaznajomieni z techniką jazdy z przyczepą, zanim wyruszą na drogę

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. A co z hakiem holowniczym kiedy np motocykl takiego nie posiada seryjnie …?
    Musimy taki jak wbić w dowód rejestracyjny ? Przejść przegląd ?

  2. Posiadam przyczepkę i znam te przepisy wagi i długości a co do prędkości motocykla z przyczepka na drogach lokalnych i autostradach ? Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button